Alternatieve (digitale) lesinvullingen

Gastles
Gratis
Social media sharing

Het jaar 2020 is, op zijn zachtst uitgedrukt, een uitdaging geweest.
Code groen, geel, oranje en rood wisselden elkaar af en zorgden her en der voor logistieke moeilijkheden.
Activiteiten, concerten, toonmomenten werden uitgesteld of afgelast en er werd gezocht naar alternatieven.
Een ‘YouTube-kanaal’ bijvoorbeeld, dat werd het alternatief voor onze opendeurdag.

Ook voor de organisatie van lessen werd naar digitale oplossingen gezocht.
En die vonden we ook!
Er werd ‘ge-zoom-d’, ‘ge-skype-d’, ‘ge-team-d’, ‘ge-facetime-d’, ‘ge-whatsapp-d’… om toch maar met elkaar in contact te blijven.
We moesten ‘out of the box’ denken en uit onze comfortzone treden.
En ook dat deden we!

Graag stel ik u voor aan leerkrachten Pieter Matthynssens en Godfried Van de Vyvere en hun inspirerende aanpak in de organisatie van hun lessen.

 

Pieter Mathynssens

Pieter is dirigent van het symfonisch orkest van d’academie en leerkracht groepsmusiceren.
Net als andere leerkrachten stootte hij op de beperkingen van het online lesgeven. Probeer, bij wijze van test, maar eens met 20 digitale leerlingen op exact hetzelfde moment in de handen te klappen...
Daarom besloot Pieter zijn lessen een andere (digitale) invulling te geven.
Hij ging op zoek naar inspirerende mensen, vond deze bij overvloed en organiseert nu wekelijks webinars met ‘special guests’.

  • Met artistiek leider Stef Van Bellingen van WARP hadden ze het over Béla Bartók zijn Wedding Song en de betekenis ervan voor zijn persoonlijke kunstappreciatie. Ook de onderbelichte figuur van de Belgische wereldautoriteit over Bartók, Denijs Dille, passeerde de revue. 
  • Met Wim Vanlessen gingen ze dieper in op de betekenis van de Boléro van Maurice Ravel in een choreografie van Maurice Béjard en, meer in het algemeen, hoe hij als danser met een orkest communiceert.
  • De week erna was de Australische pianist Anthony Romaniuk te gast. Naast talrijke samenwerkingen met stervioliste Patricia Kopatchinskaja bracht hij onlangs een magistrale cd 'Bells' uit. Met hem spraken ze, o.a., over het gebruik van klassieke muziek in Hip Hop.

Hier stopt het lijstje niet. Maar wie er nog meer op de agenda staat blijft voorlopig nog een verrassing.

 

Godfried Van de Vyvere

T.H. en de ‘GOCT’.
Van geel over oranje naar rood: de koren monddood?

Na een spannende maand augustus, met een hitsige hittegolf, niet reizen en dus niet ontspannen zoals gewoonlijk, integendeel in spanning afwachten hoe de cijfers gingen evolueren en vooral hoe de scholen zouden starten,  gooide Ben Weyts de scholen, waaronder ook d’Academies, open in code geel. Het onderwijs was immers ‘een veilige en gecontroleerde omgeving’, dixit B.W.. En hij had goed geluisterd naar de virologen. Met dikke L.  Voor samenspelgroepen, orkesten en koren waren er wel ‘gele’ restricties. In het geval van de koren was de kwestie hoeveel personen in het auditorium konden plaatsnemen, met 2 meter afstand tussen elke zanger. De numerus clausus cori vocali werd vastgelegd op 25. Eén van de koren was daarmee meteen gehalveerd ten opzichte van pre-coronatijd.
We startten, we zongen met masker, met 2 m afstand, de dirigent achter een spatscherm. Verboden te voederen. Benaderen op eigen risico. En nadien poetste iedereen netjes tafeltje, stoeltje, Steinwaytje, pupitertje. 
Een goede maand later kreeg geel een streepje rood, en werd oranje. De kleurenshow begon een beetje op….Vivaldi te lijken. De koren nu maximaal met 10 bezet, week om week afwisselend, de 5 ‘overtalligen’ in de figuurlijke wachtzaal. On hold. Begrip maar ook ontgoocheling.
De rode tint kreeg meer en meer de overhand, tot dieprood ons deel werd. Niet het rood van King Conna’s ‘Vooruit’, maar integendeel een nieuwe stap ‘achteruit’: géén koren, orkesten, ensembles meer op d’Academiecampus. Rood sloeg de koren monddood. De hele oranje-organisatie had het maar 1 week volgehouden.
Crisisvergadering, digitaal. Wat met groepsmusiceren in code rood? Samen zingen, samen spelen via Zoom of andere digitale hulpmiddelen: no way. Maar de mensen hebben er toch voor betaald. Directeur T.H.: “de mensen hebben een pakketje besteld, we kunnen het niet maken dat het niet geleverd wordt”. Ik stribbelde nog wat tegen door te opperen dat de mensen dít pakketje (lees: digitaal alternatief -whatever that could be- in de plaats van samen zingen) niet hadden besteld, maar T.H. gaf niet toe. Een digitaal alternatief moest en zou er komen.
Enigszins misnoegd (“Mijn mensen hebben een zangpakket besteld”! “Zij komen om te zingen, niet voor het gezellig samenzijn”, enz.) het weekend in, terwijl ik anders als een vat energie en adrenaline thuiskom na de wekelijkse ‘korenzaterdag’.
Dan maar gaan coronawandelen. Hebben we nog een bos? Allez dan, het Peerdsbos in Brasschaat. Ik liep een uur stilzwijgend naast mijn vrouw. Te grommen over T.H., digitaal alternatief, ‘zoemen’ in plaats van zingen... Ik had al ontelbare zoom- en andere uitnodigingen aangeklikt, maar er zelf nog geen georganiseerd, ge-’scheduled’. Ook dat nog. 
Aan kilometer 4 in het bos begon code rood wat op te lichten. Aan kilometer 5 had ik een digitale programmareeks voor de volgende vijf zaterdagen. Bij de stilaan opkomende schemering had ik ook al een titel voor mijn nieuwe reeks: iets met Godfried…online…choir….talks. Met Godfried en Covid…daar kon ik nog iets mee doen. Het werd uiteindelijk ‘Godvid’s Online Choir Talks’, ofte ‘GOCT’. En dankzij het Peerdsbos werd het toch nog een fijne avond.
De zaterdag nadien startten we al met de eerste GOCT. Een onverhoopt succes. Het vocaal ensemble en koor A waren quasi voltallig in de meeting, het kamerkoor met een goede 50%. Het werden 3 meetings met interessante gesprekken, de koorleden leerden elkaar beter kennen, en ik hen, het waren soms heel persoonlijke verhalen. Voor de derde sessie, poëziezaterdag op 5 december, lazen meerdere koorleden voor uit eigen werk, vaak speciaal voor de meeting geschreven. Knap! Zoals ik al eerder ervaren had in de eerste lockdown met mijn studenten van het Lemmensinstituut: hoe vreemd, dat het zogenaamde ‘afstandsonderwijs’ toch zo nabij kan zijn, mensen toch zo nabij kan brengen.
Inmiddels zijn we 3 sessies ver, telkens met succes, met grote aanwezigheid, actieve deelname, en ‘blijken van waardering’. Hartverwarmend. Hoe T.H.’s pakketje toch geleverd werd. Met strik.
Hieronder ons programma (nog voor wijziging vatbaar, de laatste sessies):

Welcome to the GOCT: Godvid’s Online Choir Talks:

1.    Tijdens een wekelijkse repetitie, heeft de dirigent het ‘voorrecht’ om overwegend aan het (gesproken) woord te zijn, om jullie te laten zingen. Laten we deze ‘on-line’-gelegenheid aangrijpen om elkaar, op muzikaal vlak, eens beter te leren kennen.

Vertel iets over je eigen muzikale achtergrond. Hoe ben je ertoe gekomen? Heb je (eerder al) opleiding genoten? Waar ben je actief (geweest) als zanger – zangeres? Kan je eventueel ook (een) anekdote(s) vertellen uit je muzikale carrière?

Er zijn onder jullie mensen met veel muzikale ervaring. Jullie kunnen onze jongere mensen zeker wel prikkelen, enthousiasmeren.

2.    Ik zend een link naar enkele muzikale youtube filmpjes om te beluisteren. We bespreken die dan samen. Bv. welke indruk maakt deze muziek op jou? Hoor je iets over de wijze van componeren? Vind je dit…mooi? Of…Interessant? Of…knap? Of….lelijk? Of…niet mijn ding? Of….juist wel? Of….

Bij elk fragment voeg ik een aantal begeleidende richtvragen, om tijdens de meeting te bespreken.

3.    Poëzie-zaterdag! Wie kan ons blij verrassen met een (of meerdere) gedicht(en) over muziek, of over zingen? We kunnen de gedichten of teksten later verzamelen en aan iedereen doormailen, zodat ieder van onze zangers een verzameling muzikale poëzie heeft.
En misschien kruip je zelf wel in de pen?

4.    Wat betekent muziek voor jou? En zingen specifiek? Wat ‘doet het’ met jou?

Zelf gaf ik er vorig jaar nog een lezing over bij de huldiging van een koor,  over wat zingen, en specifiek in koor zingen kan betekenen. Indien tijd, lees ik er een stuk(je) uit voor.

5.    Spreek vandaag kort over een muziekstuk dat jou fascineert, je ‘lievelingsstuk’, en waarom dat zo is. Dit moet niet beperkt blijven tot vocale muziek. Hou er rekening mee dat je het 
niet kunt laten horen in de sessie, probeer dus wat duidelijk te zijn, maar vooral persoonlijk te vertellen. 
Heb je een bepaalde, persoonlijke link met dat stuk? (Of stukken?) Is het gebonden aan een bepaalde ervaring, een gebeurtenis? Welke herinneringen, welke emoties zijn eraan verbonden? (Reis, verliefdheid, overlijden, feest, live-concertervaring, toporkest, topkoor,…)

 

dansmuziekwoord